Byť otvorenými k žiakom, študentom a ľuďom prekonávajúcim prekážky v našej spoločnosti. Byť vnímavými spolužiakmi, učiteľmi a vychovávateľmi. Byť inštitúciou, ktorá buduje prostredie vnímavé k rôznorodým potrebám ľudí v našej spoločnosti. Byť prostredím, ktoré formuje postoje, rozvíja kritické myslenie a podporuje spoločenskú zodpovednosť učiteľov, žiakov, študentov a ich rodičov.
EDUMA, n.o.
Šášovská 6
851 06 Bratislava
IČO: 50 098 829
DIČ: 212 017 06 79
Organizátorom programu je nezisková organizácia EDUMA, n.o. Našou snahou je vytvárať komunity na školách, ktoré sú vnímavé voči ľuďom s prekážkami. V praxi to znamená, že porozumiete ľuďom, spolužiakom, žiakom, študentom s hendikepom, inou farbou pleti, zo slabého sociálneho prostredia či s inými špecifickými prekážkami, pre ktoré sa stávajú zraniteľnými skupinami v spoločnosti. Chceme, aby sa mladí ľudia aj prostredníctvom zážitkov s príbehmi z www.onlinezivakniznica.sk učili počúvať, premýšľať, vnímať, reflektovať a meniť kvalitu života ľudí, ktorí potrebujú pomoc alebo podporu. Aby sme v našej spoločnosti opäť našli ľudskosť. Aby sme vzbudili v žiakoch a študentoch zvedavosť a potrebu hľadať riešenia. Len tak môžeme budovať krajinu, ktorá je o ľuďoch, pre ľudí a s ľuďmi.
Program Vnímavá škola je určený slovenským školám a univerzitám, ktoré vnímajú rozvoj učiteľov, výchovu žiakov a vzdelávanie študentov k spoločenskej zodpovednosti voči zraniteľným skupinám ľudí ako jednu zo svojich základných výchovno-vzdelávacích činností. Program vznikol ako odpoveď na rastúci extrémizmus a intoleranciu k zraniteľným skupinám medzi žiakmi a študentmi. Škola alebo univerzita, ktorá naplní podmienky programu, získa značku Vnímavá škola, Vnímavá katedra, Vnímavá fakulta. Jej udelením zároveň deklaruje, že na pôde svojej školy alebo univerzity vychováva a vzdeláva svojich učiteľov, žiakov a študentov k tolerancii, otvorenosti k zraniteľným skupinám, podporuje inkluzívne prostredie na škole a rozvíja kritické myslenie svojich žiakov a študentov na dianie a dôležité témy v spoločnosti.
Staňte sa školou, ktorá je vnímavá k ľuďom s prekážkami a v ktorej sú žiaci a študenti k sebe navzájom otvorení a tolerantní. Získajte značku pre svoju školu, ktorá má alebo chce mať nastavené hodnoty tak, aby nielen vzdelávala, ale aj vychovávala a viedla k spoločenskej zodpovednosti. Buďte súčasťou Vnímavej komunity, ktorá deklaruje, že extrémizmus a intolerantné správanie nemajú v jej inštitúcii priestor.
Pri naplnení podmienok programu môžete využiť našu vzdelávaciu podporu a metodickú pomoc, a to:
Organizátor programu každoročne ocení aj Výnimočne vnímavé projekty, do ktorých boli zapojení všetci žiaci, študenti alebo učitelia. Škola, žiaci alebo študenti môžu nominovať svoj uskutočnený projekt vyplnením nominačnej prihlášky na Výnimočne vnímavý projekt. Výnimočne vnímavé projekty spomedzi nominovaných vyberá hodnotiaca komisia. Autori Výnimočne vnímavého projektu budú ocenení certifikátom Vnímavý žiak, Vnímavý študent, Vnímavý učiteľ.
Stratégia scitlivovania žiakov alebo študentov k zraniteľným skupinám v spoločnosti (ďalej len „Stratégia“) je základný dokument každej Vnímavej školy. Okrem cieľov v oblasti scitlivovania žiakov/študentov popisuje aj spôsob:
Storytelling (učenie sa cez rozprávané príbehy) je najstarší a najúčinnejší nástroj v oblasti scitlivovania k zraniteľným skupinám, ktorý dokáže vzdelávať a zaujať všetky učiace sa typy – vizuálne, auditívne, kinestetické1. Súčasne je vhodný aj pre rôzne vekové a vzdelávacie skupiny. Storytelling vo vzdelávaní je vo viacerých krajinách už bežnou súčasťou formálneho vzdelávania, keďže ide o najinteraktívnejšiu formu procesu učenia sa na základe vzbudenia zvedavosti a záujmu o tému.
Vnímavý projekt je iniciovaný pedagógmi alebo priamo žiakmi a študentmi školy. Jeho cieľom je podporiť citlivosť k zraniteľným skupinám a chápanie ich potrieb a prekážok na škole a mimo nej. Vnímavý projekt je uskutočnený so zapojením aspoň celého jedného ročníka školy. Návrhy a inšpirácie na obsah Vnímavých projektov nájdete v každom metodickom návode pri videách v Online živej knižnici.
1 Ide o vedecky dokázané informácie, ktoré využívajú výsledky experimentov aktivujúcich sa častí ľudského mozgu pri práci s príbehom – počúvanie, hovorenie, premýšľanie. Rossiter, Marsha (2002)."Narrative and Stories in Adult Teaching and Learning" (PDF). Educational Resources Information Center 'ERIC Digest' (241).